zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

Johan Creten: exhibition views

Johan Creten

Short movie Johan Creten | Quarantaine by Gerrit Schreurs | 7 min:

In the Summer of 1991, Johan was invited to spend time in the Villa Saint Clair in Sète, South of France, while the world was battling another pandemic. It was during this time that Johan worked on some of his first "Odore di Femmina" torsos.
This experimental short film by Gerrit Schreurs, entitled "...En Quarantaine," tells a very personal and hopeful story, and hopes to cope with loss and life.

click here to watch

 

 

2019 video: église Notre-Dame de l'Assomption, Valloire, France,

 

2018  Johan Creten: Alfred Paintings, galerie Perrotin New York 

click here for virtual visit

 

2018  Johan Creten: Naked Roots / Naakte Wortels

Museum Beelden aan Zee, Den Haag,
01.06 - 23.09.2018

Under the title Naked Roots museum Beelden aan Zee will display a selection of fifty sculptures in clay and bronze, many of which are monumental, by the Belgian artist Johan Creten. With both earlier and more recent work, this exhibition provides the visitor with the opportunity to gain a broad overview of his rich oeuvre. The symbolic title refers not only specifically to the basis of Creten's sculptures, but also to more general themes such as origins, the place of the individual in history, and human relationships.

NEW FILM  |  BEKIJK DEZE nieuwe FILM

 

 

2017

Johan Creten, The Price of Freedom, 2015/2016, gepatineerd brons, verloren was techniek, 142 x 194 x 59 cm, ed. 2/7

 

2017 Jardins, Le Grand Palais, Paris   > 24.07.2017

Fragonard, Monet, Cézanne, Klimt, Klee, Picasso ou encore Matisse. Les plus grands artistes ont célébré le jardin et transformé, grâce à leur talent, cet espace clos en un monde de liberté et d'imagination. Ils ont ainsi donné naissance à certains des chefs-d'œuvre de l'histoire de l'art. Le Grand Palais les réunit dans une exposition hors-norme, qui retrace, de la Renaissance à nos jours, six siècles de création autour du jardin. Peintures, sculptures, photographies, dessins, installations, environnements sonores et olfactifs nous entraînent dans un voyage immersif et poétique. Une promenade « jardiniste » unique qui fait résonner l'appel du printemps.
Exposition organisée par la Réunion des musées nationaux – Grand Palais

 

2017

Johan Creten, Le Grand Vivisecteur
in 'The Beauty of the Beast", kasteel d'Ursel, Bornem > 15.10.2017, only on Sunday, 1 - 6 pm, more info

 

2016 La Traversee, CENTRE RÉGIONAL D'ART CONTEMPORAIN, Sete


teaser film

read more

Photoreportage

Article dans l'ART Vues

Le Figaro

Paris Arts

Artikel in H ART van 17 nov 2016

Journal Zibeline

Le Curieux des Arts

Herbeluister Pompidou, het interview van Chantal Pattyn met Johan Creten en Annemie Van Kerckhoven op Klara. Start op minuut 08:20

 

 

2015 God is a Stranger, Perrotin Gallery, New York City

photo Guillaume Ziccarelli

 

2015 Pliny's Sorrow @ Red Star Line Museum, Antwerp

photo BdL

photos Dries Luyten

 

2015 Musee de Tapisserie, Beauvais

Les Coqs (Les Amants) | De Hanen, 1994 | 108 x 100 x 50 cm | Céramique, trois pièces | price on request

 

 

2015 "In Situ 2015", Abbaye de Gellone, St-Guilhem-le-Desert

photos Camille Sonally

 

 

2014 De Storm |  Middelheimmuseum

 

2014 Bonnefantenmuseum Maastricht: Gulden Snede

Johan Creten

Gulden Snede was part of the exhibition 'Beating around the bush Episode #2': Johan Creten, Pierre Huyghe, Ien Lucas, Rebecca Morris, Lara Schnitger in Bonnefanten Maastricht

In BAB #2 voert abstractie de boventoon. Deze tentoonstelling laat zien hoe kunstenaars zich oriënteren op fundamentele esthetische aspecten van vorm, kleur, materiaal, volume, licht en geluid, en hoe de daaruit voortvloeiende kunstwerken zich kunnen manifesteren als voertuigen van verbeelding, mentale verdieping en zelfs kritiek.

 

 

2012 Christina Mirabilis, Sint Truiden, Begijnhofplein

Johan Creten Christina Mirabilis

video en duiding door Johan Creten

 

2012 Fireworks, Museum Dhondt-Dhanens, Deurle

 

2012 Newtopia, Mechelen

Johan Creten in Newtopia

 

 

2011 La Conciergerie, Paris & 'Les ruches de saint Bernard', Abbaye du Thoronet, France

Johan Creten Le Jardin des Simples

Le Jardin Des Simples, 66 x 37 diam. 5x, 2010, bronze

 

2010 Coup de Ville, Sint Niklaas, curated by Jan Hoet & Stef Van Bellingen

Johan Creten

The collector, 250 x 53 x 68 cm, 2010; welded bronze, lost-wax casting, mechanical elements, mulicolored patina

 

De bronzen sculptuur The Collector van de Belgische Johan Creten toont mooi waartoe een locatieproject kan leiden. Creten inspireerde zich voor het kunstwerk namelijk op de man die hem zijn tuin aanbood om te exposeren: Jan Buytaert, verzamelaar van alles, van kunst tot plastic zakjes. Hij maakte een grote eekhoorn met een bijenkorf op het hoofd, een vaak terugkerend motief in het werk van Creten. Voor Creten is zijn deelname aan Coup de ville haast emotioneel. "Vierentwintig jaar geleden zette Jan Hoet mij als bewaker in bij Chambres d'amis", vertelt de kunstenaar. "Ik kwam net uit de academie en was meteen bevoorrechte getuige van de revolutie die Chambres d'amis ontketende. Natuurlijk is de formule sindsdien al honderden keer gekopieerd, maar ik denk dat een project als Coup de ville de mensen nog steeds de ogen kan openen voor kunst." [Sarah Theerlynck in De Morgen, 8/9/2010]

 

2010 Nieuwe Monumenten, Middelheim Museum Antwerp

 

Johan Creten

De Zuil [Een Vlaams Monument/La Colonne], 520 cm high, 2010, polyester with marble finish, unique

 

click on the image and drag your cursor to walk around the sculpture

 

 

 

Museum Hof van Busleyden, 2010

Johan Creten - WASPS

Wasps, 125 x 69 x 63 cm, 2002, glazed stoneware, price on request

 

 

2009 Sonsbeek 2008, Arnhem, NL

Transit:  Creten in Sonsbeek 2008

Transit:  Creten in Sonsbeek 2008met koningin Beatrix

 

 

2008 - Musée de la Chasse et de la Nature 24 juin / 26 octobre 2008
Galerie de la Manufacture nationale de Sèvres 14 octobre / 31 décembre 2008:

download here the presskit [francais/english] [850 kb]

Creten

Why Does Strange Fruit Always Look So Sweet?, 305 x 114 x 102 cm, 2002/2007, bronze, ed 4

 

 

2007 - Tour des forces - Musée Royal de Mariemont, Belgium 2/6 - 2/9/2007

Johan Creten - Mariemont
..


Johan CretenJohan Creten

Johan Creten .. Johan Creten

 more information on the website of the museum: dates, opening hours, links

 

2007 - Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden - Beelden - 9/2 -6/5/2007

Johan Creten

Johan Creten

Johan Creten

Johan Creten

 

johan cretenjohan creten

Odore di Femmina - L'Eveil Rose, 64 x 110 x 61 cm, soccle 49 x 10 x 35 cm, 2005/2006, glazed Sevres stoneware, private collection

 

De eerste solo-tentoonstelling in Nederland van de Vlaamse kunstenaar Johan Creten toont monumentale sculpturen in samenhang met 17de-eeuwse kunstvoorwerpen in de extravagante kwabstijl. Zoals de verguld, zilveren 'Bokaal van de Winterkoningin' uit 1641 uit de collectie van het museum, die een goed voorbeeld is van de kwabstijl. Inhoudelijk en formeel weerklinkt in Cretens werk de echo van de esthetiek en de ideeenwereld van deze kunstopvatting. De tentoonstelling brengt een dialoog tot stand tussen hedendaagse en 17de-eeuwse denkbeelden.

Johan Creten kiest er als kosmopolitisch kunstenaar voor om op verschillende bijzondere plekken verspreid over de hele wereld te werken. Zo bevond zijn atelier zich in de woestijn van Tempe Arizona, de Kohler fabriek in Wisconsin en in een 17de-eeuwse hacienda in Mexico. De laatste jaren werkt hij in de beroemde porseleinfabriek Manufacture nationale de Sèvres te Parijs. Het werk van Creten is van top tot teen doordrongen van dubbele betekenissen, suggesties, verwijzingen en connotaties. Hij combineert mensfiguren met dieren en monsters en laat het materiaal golven naar zijn hand. Tegenstellingen als kitsch en Kunst, heden en verleden, het robuuste en het kwetsbare, het lieflijke en het afstotelijke, instinct en ratio spelen in zijn werk een intrigerend spel. Zodoende is het er altijd druk en gelaagd. Dubbelzinnigheid lijkt hét sleutelwoord voor het werk van Creten. Niet alleen de beelden zelf, maar ook de wijze van modelleren, de sensuele aanraking van zijn vingers in de klei, de aantrekkelijke en afstotende huid van zijn beelden, alsook de druipende, dramatisch gekleurde glazuren dragen die dubbelzinnigheid uit. Cretens beelden zijn te zien als metaforen voor het gecompliceerde leven. Zoals hij zelf zegt in 2000, in een interview met een Amerikaanse journalist: “Ik wil oude verhalen op een andere manier vertellen, zodat ze vandaag zin hebben, ik blijf een verteller”. Creten exposeerde in 2006 in het Louvre te Parijs. Samen met onder anderen Louise Bourgeois, Jim Dine en Anne en Patrick Poirier was hij uitgenodigd voor de tentoonstelling Contrepoint waarbij hedendaagse kunst binnen de collectie oude kunst werd geëxposeerd. Ook Stedelijk Museum De Lakenhal toont Cretens werk in samenhang met 17de-eeuwse kunstvoorwerpen, met objecten in de extravagante kwabstijl. Zijn recente werk roept associaties op met de ontwerpen in zilver van onder anderen Adam en Paulus van Vianen en Johannes Lutma. Hun zilver lijkt gemaakt te zijn uit een kneedbare materie en wordt overheerst door lobbige versieringen die aan organische vormen doen denken. Visueel en conceptueel heeft het recente werk van Creten hier veel verwantschap mee. Ook bij hem gaan beeld en ornament helemaal in elkaar op. Zoals in de 17de eeuw vanuit het kwabmotief allerlei monsters en dieren opduiken, zo duiken ook uit Cretens wulpse, glanzende beelden monstrueuze figuren op als verrassend spel op de Vanitas thematiek. Kunst is lang, het leven kort! Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, ca. 60 blz., rijk geïllustreerd en uitgegeven door Stedelijk Museum De Lakenhal.

 

 

2006 - Transit - Narcissus Saved - 19/3 -7/5/2006

For his new exhibition at Transit, Johan Creten (Sint-Truiden, 1963) has opted not for the obvious choice of an ‘Odore di Femmina’ or a monumental ‘Vague’ as was recently the case at the Louvre, but for a series of unusual new sculptures.
Under the enigmatic title of ‘Narcissus saved’, Creten takes us on an iconoclastic journey, full of classical references, through an oneiric world.
In the story of Narcissus, the resolve of the leading character as a young man makes way for unattainable longing and the defencelessness that goes with it.
The works in the exhibition do not refer directly to the myth, but are an individual rendering of the story’s main themes.
These anthropomorphic and hybrid sculptures with their delicate balance, both literal and figurative, have an edgy and unstable texture. Traces of a red ‘Sang de Boeuf’ glaze and a white lava glaze, one soft and one rough, make for an intense tactile experience. This ambiguity recurs in the forms.
It is a melancholy reflection on the complexity of love affairs. Might it still be possible to save Narcissus?
Two of the sculptures in the exhibition were made at Alfred University in New York State, where Johan Creten was a guest in summer 2005, and four were made this year at the Manufacture Nationale de Sèvres, where he is currently artist in residence.

Voor zijn nieuwe tentoonstelling bij Transit kiest Johan Creten (°Sint-Truiden, 1963) niet voor de evidentie van een ‘Odore di Femmina’ of een monumentale ‘Vague’, zoals recentelijk in het Louvre, maar toont hij een reeks vreemde nieuwe beelden.
Onder de enigmatische titel ‘Narcissus Saved’ neemt Johan Creten ons mee op een iconoclastische reis, vol klassieke referenties, doorheen een onirische wereld.
In het verhaal van Narcissus maakt de standvastigheid van de hoofdfiguur als jonge man plaats voor het onbereikbare verlangen en de daarmee gepaard gaande weerloosheid.
De werken in de tentoonstelling zijn geen directe verwijzing naar de mythe, maar vormen een eigen voorstelling van de centrale thema's van het verhaal.
De antropomorfe en hybride beeldhouwwerken met een letterlijk en figuurlijk delicaat evenwicht, hebben een nerveuze en onstabiele textuur. Sporen van een rood ‘Sang de Boeuf’ glazuur en een wit lavaglazuur, zacht en ruw, zorgen voor een intense tactiele ervaring. De ambiguïteit wordt herhaald in de vormen.
Het is een melancholische reflectie op de complexiteit van liefdesrelaties. Zou Narcissus dan toch te redden zijn?
Twee beelden van de tentoonstelling werden gemaakt aan de Alfred University in New York State waar Johan Creten te gast was tijdens de zomer 2005 en vier beelden werden dit jaar gerealiseerd aan de Manufacture Nationale de Sèvres, waar hij op dit ogenblik ‘artist in residence’ is.

Creten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSavedCreten_NarcissusSaved
Narcissus Saved, 2005, ceramics

 

 

2005 - Louvre - Contrepoint 2 - 1/12/2005 - 20/2/2006

Creten_Louvre

Creten

"Contrepoint 2": De l'objet d'art à la sculpture, Louvre, Paris; with Louise Bourgeois, Johan Creten, Jim Dine, Paul-Armand Gette, Bertrand Lavier, Huang Yong Ping, Anne et Patrick Poirier, Françoise Quardon, Elmar Trenkwalder, Françoise Vergier, Jean-Luc Vilmouth: 1/12/2005 - 20/2/2006, commissaire: Marie-Laure Bernadac
° Link to Louvre website with information on "Contrepoint"

 

 

Bass Museum, Miami, 2003


CretenCretenCreten

CretenCretenCreten


CretenCreten

Creten

 

 

Transit: garden, 2007

Johan Creten - La Cathédrale

La Cathédrale, 190 x 50 x 53 cm, 2000, bronze, ed 3 + 2ea

 

 

 

Transit: archive

Johan Creten Neurose

Neurose, 37 x 33 x 25 cm, 2010, gold plated bronze, ed 5 + 1 ap

 

Ò

La Langue, 65 x 27 x 15 cm, signed, dated, numbered in 2008, patinated bronze, ed 1/8

meer informatie over La Langue