zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478
As You Like It, 2016, oil on canvas, 140 x 100 cm, 7.900 €
Ophelia, 2017, oil on canvas, 100 x 270 cm, 12.500 €
N-Joy | 2019 | oil on canvas | 90 x 70 cm | 5.300 €
Burning Sphere | 2019 | oil on canvas | 75 x 75 cm | 5.000 €
Time of Sign | 2019 | oil on canvas | 150 x 150 cm | 9.900 €
Parts of Truth | 2019 | oil on canvas | 150 x 110 cm | 8.600 €
Spiritelli | 2019 | oil on canvas | 160 x 110 cm | 8.900 €
Epiphany | 2019 | oil on canvas | 150 x 110 cm | 8.600 €
Elevation, 2019, oil on canvas, 120 x 140 cm, 8.600 €
Public Eye | 2019 | oil on canvas | 110 x 170 cm | 9.250 €
Girl with Pearls | | 2019 | oil on canvas | 80 x 120 cm | 6.600 €
to see all paintings in the exhibition AS IFS (vingerschilderijen): click here
Wayside, 2019, oil on canvas, 140x140cm
Change My View, 2019, oilpaint on canvas, 90 x 120 cm
Skyfall, 2018, oil on canvas, 140 x 140 cm
Breaking Waves, 2019, oil on canvas, 120 x140 cm
Interface, 2018, oil on canvas, 140 x 100 cm
Verso, 2018, oil on canvas, 70 x 90 cm
Counter, 2017, oil on canvas, 90 x 70 cm
Gold, 2017, oil on canvas, 120 x 120 cm
Healing, 2017, oil on canvas, 140 x 100 cm
Pursuit, 2017, oil on canvas, 120 x 140 cm
Waxwing, 2017, oil on canvas, 75 x 75 cm
Persona, 140 x 100 cm, oil on canvas, 2017
Time Window, 140 x 200 cm, oil on canvas, 2017
Wolfgarten, 2016, oil on canvas, 140 x 100 cm
Viewmaster, 2016, oil on canvas, 140 x 200 cm
Rewilding, 2015, oil on canvas, 140 x 200 cm
Heaven and Earth, 2015, oil on canvas, 150 x 180 cm
Walk the Line, 2015, oil on canvas, 120 x 80 cm
Static World, 140 x 200 cm, 2014, oil on canvas, private collection
De nieuwe schilderijen van Luc Dondeyne, uit de reeks This Town Ain’t Big Enough, focussen op een wereld in beweging. In de tentoonstelling krijgt niet het utopische toekomstbeeld een invulling, noch de alledaagsheid, maar gaat het veeleer om een gebeuren dat vastgelegd wordt met eigentijdse picturale middelen.
Een snapshot van Trafalgar Square leverde de inspiratie voor Static World.
Mensen bewegen, wijzen of flaneren naar de randen van het doek, gehuld in een intens oranje licht. De toeschouwer ontdekt accidenteel betekenis in de als materie geworden ideeën. Beeld en betekenis vlieden uit mekaar zoals de massa op de plaveisels van het plein.
In Next Nature zien we een waterpartij met onderwater liggende boomstronken en ook weerspiegelingen van levende bomen op een rimpelig wateroppervlak. De bomen zijn bijna versteend en keren na hun groeicyclus terug naar de bodem.
Natuur wordt van oudsher beschouwd als een goddelijke kracht waartegenover de mens zijn plaats bepaalt in een oneindig universum.
In een wereld met een doorgedreven industrialisatie en technologie is de natuur geëvolueerd naar een soort reservaat al dan niet ingeschakeld in een eco- en ontspanningsindustrie.
De anonimiteit van de hedendaagse mens in de openbare ruimte en de ongrijpbaarheid van z’n dynamiek, maar ook het momentum en toeval waarin dit gebeurt, vinden een neerslag in Alibi. Vanuit een vogelperspectief gezien levert deze plek ongewild beelden op die doen denken aan bewakingscamera’s of de montage in een krimi reeks.
Binnen de limieten van het beeld zoeken we naar een eigen invulling en worden we deel van het werk: schilderkunst als een vorm van individualisatie.
The rain is pouring on the foreign town,
the bullets cannot cut you down
This town ain't big enough for both of us
and it ain't me who's gonna leave
uit de song ‘This town ain't big enough for both of us’ van The Sparks (1974).
Drifting, 200 x 140 cm, 2015, oil on canvas
Next Nature, 200 x 140 cm, 2015, oil on canvas, private collection
Kreukelzone, 100 x 140 cm, 2014, oil on canvas
Dazzle, 75 x 75 cm, 2014, oil on canvas
Trick of the Light, 120 x 120 cm, 2014, oil on canvas
Third Eye, 75 x 75 cm, 2014, oil on canvas, private collection
Skin Friction, 70 x 90 cm, 2013, oil on canvas
L'infini, 100 x 140 cm, 2013, oil on canvas
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Elswhere, 140 x 200 cm, 2012, oil on canvas
Het onhebbelijke werkelijkheidsstreven in de schilderijen van Luc Dondeyne)
De scheidingslijn tussen doorgedreven observatie en subtiel voyeurisme is dun. Unheimlich dun. De laatste tien jaar van zijn artistieke praktijk als schilder heeft Luc Dondeyne (°1963, Genk) steeds gepoogd deze dunne scheidingslijn zo genuanceerd mogelijk te bewandelen, in functie van een zeer persoonlijke schilderkunstige beeldtaal. Hierbij lijkt hij niet louter het midden tussen deze twee kijkwijzen na te streven, maar hierbinnen tevens een versmelting te vinden, die zich zowel ideologisch, historisch, vormelijk als atmosferisch uitkristalliseert tot een uniek figuratief en zéér werkelijkheidsgebonden schilderkunstig vocabularium.
Luc Dondeyne toont zich niet enkel als doorvoelde observator van de (hem omringende) werkelijkheid als schilder, maar tevens - en dit is minstens even belangrijk - als een diepgaand kijkend onderzoeker naar de kunstgeschiedenis, en dit vanuit een persoonlijk relevante, selectieve invalshoek. In zijn veelvuldig bezoeken van tentoonstellingen, lezen over hedendaagse (schilder)kunst, etc. lijkt hij immers geen genoegen te nemen met een louter informatieve nieuwsgierigheid naar relevante ontwikkelingen binnen die hedendaagse kunst, maar is hij tevens met een scherp bewustzijn op zoek naar zijn eigen schilderkundige pedigree.
[Thibaut Verhoeven]
Klik hier voor foto's van de tentoonstelling | exhibition views
Concrete Beach, 70 x 90 cm, private collection, 2012, oil on canvas
Capture, 120 x 120 cm, 2011, oil on canvas, private collection
We Could Be Heroes, 140 x 200 cm, 2011, oil on canvas, private collection
The Wet Gardens, 80 x 120 cm, 2011, oil on canvas, private collection
Remedy, 120 x 80 cm, 2011, oil on canvas
Inverse, 120 x 120 cm, 2011, oil on canvas
FakeYourChoice, 120 x 120 cm, 2011, oil on canvas
|
Reader, 200 x 140 cm, 2011, oil on canvas, private collection
Scream, 70 x 90 cm, 2010, oil on canvas
click on the image to see a page with each painting individually, 90 x 70 cm, 2009 & 2010, oil on canvas
A Prima Vista, 120 x 80 cm, 2009, oil on canvas & Shadow of the Sleeping Beauty, 120 x 80 cm, 2009, oil on canvas, private collection
Who Will Save Me?, 65 x 78 cm, 2009, oil on canvas
In Eden, 110 x 160 cm, 2009, oil on canvas, private collection
Split Second, 120 x 80 cm, 2009, oil on canvas private collection
Beelzebub, 48 x 41 cm, 2009, oil on canvas, private collection
Trial by Error, 120 x 80 cm, 2008, oil on canvas, private collection
Intermission, 80 x 120 cm, 2008, oil on canvas, private collection
Fancy Footwork, 61 x 95 cm, 2007, oil on canvas
Spoetnik I, 142 x 81 cm, 2007, oil on canvas
Limits of a Metaphore, 110 x 160 cm, 2006, oil on canvas
On Edge, 80 x 142 cm, 2006, oil on canvas, private collection
Semtex Girl, 65 x 76 cm, 2006, oil on canvas, private collection
Insomnia, 77 x 64 cm, 2005, oil on canvas, private collection
Paysage Perdu, 65 x 55 cm, 2005, oil on canvas
Black And White Spirit, 49 x 41 cm, 2006, oil on canvas, private collection
Silent Speech, 65 x 77 cm, 2006, private collection
No More Darkness, 120 x 80 cm, 2004, oil on canvas, private collection
Living Tomorrow, 77 x 64 cm, 2005, oil on canvas, private collection
Luc Dondeyne has both feet planted firmly in daily reality, a quality
that shows in his paintings: they seem to have an immediately recognizable
quality. But appearances can be deceptive; there always seems to be something
wrong with the trivial details upon which most of his paintings are based...
a vague feeling that has bothered most of us at some point, namely alienation.
There is more going on in our daily reality than can be seen at first glance,
though we are unable to put a finger on it...
Dondeyne’s paintings offer us a way to give definition to that vague feeling:
by looking through reality. But looking through things takes effort. And practice.
And distance. And patience. And guts. As it happens, painting also has all these
qualities. The reality that Luc Dondeyne shows us can only be painted.
Luc Dondeyne staat met beide voeten stevig in de dagdagelijkse realiteit,
en dat zie je ook aan zijn schilderkunst: ze lijkt onmiddellijk herkenbaar. Maar
schijn bedriegt, want aan de kleine trivialiteit, waaruit de meeste van
zijn schilderijen vertrekken, lijkt altijd wel iets mis te zijn… Een
onbestemd gevoel waar de meeste van ons wel eens last van hebben, namelijk
vervreemding. Er is méér aan de hand in de dagdagelijkse
werkelijkheid dan dat er op het eerste zicht te zien is, hoewel we er
…
Dondeyne’s schilderijen bieden een mogelijkheid om
dat wèl te doen: doorkijken.
Maar doorkijken vergt inspanning. En oefening. En afstand. En geduld.
En lef.
Toevallig allemaal eigenschappen die de schilderkunst zèlf
ook bezit.
De realiteit die Luc Dondeyne ons toont, kan dan ook enkel en alleen
maar geschilderd worden.
all works are oil on canvas, prices of available on request
alle schilderijen zijn olieverf op doek, prijzen van beschikbare werken op aanvraag