zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478
In de context van het verschijnen van de tweede monografie over het werk van Luc Dondeyne, realiseerde de kunstenaar een reeks van tien tekeningen die werden uitgewerkt in aquareltechniek. Als Favorite Thing bieden zij een kaleidoscopisch overzicht van de belangrijkste thema's uit zijn oeuvre.
De serie Favorite Thing op formaat 50 x 65 cm wordt aangeboden aan € 2.400.
Exclusive drawings in context of the new book THIRD EYE, is available for € 2.400.
Zoom by clicking on the image.
Leda | Favorite Thing nr. 9 | 50 x 65 cm
Happy Feet | Favorite Thing nr. 2 | 50 x 65 cm
grand-a-petit | Favorite Thing nr. 8 | 50 x 65 cm
NO LONGER AVAILABLE DRAWINGS:
Surf Spectra | Favorite Thing nr. 1 | 50 x 65 cm | SOLD
Looking for Clues | Favorite Thing nr. 3 | 50 x 65 cm, SOLD
Tokyo | Favorite Thing nr. 4 | 50 x 65 cm, SOLD
Epiphany | Favorite Thing nr. 5 | 50 x 65 cm, SOLD
Roll Me Away | Favorite Thing nr. 6 | 50 x 65 cm | SOLD
Hide and Seek | Favorite Thing nr. 7 | 50 x 65 cm | SOLD
Panorama | Favorite Thing nr. 10 | 50 x 65 cm | SOLD
Door zijn brede kennis en rijke associatievermogen geeft Luc Dondeyne de toeschouwer met zijn schilderijen en tekeningen een omvangrijke wereld van bedoelde en onbedoelde voorstellingen die heden en verleden met elkaar verbinden. De titels geven richting of verwarren en maken het vooral mogelijk om een eigen interpretatie aan de werken te geven.
[Diana Wind]
Het werk van Luc Dondeyne ligt denkelijk dicht bij het pure moment van perceptie. De uiteindelijke invulling van het blad, waarover de gestuurde lijnen lijken te reizen, die lijnen zijn beeld geworden, dat is de tekening. [Arno Kramer]
Luc Dondeyne schildert een realiteit die het midden houdt tussen de tastbare werkelijkheid van alledag en de virtuele werkelijkheid van reclame en media. Met zijn verhevigde schilderijen legt Dondeyne als een milde anarchist een zachtjes tikkende tijdbom onder het zorgeloze dagelijkse leven. [Eric Rinckhout]
Luc Dondeyne has both feet planted firmly in daily reality, a quality
that shows in his paintings: they seem to have an immediately recognizable
quality. But appearances can be deceptive; there always seems to be something
wrong with the trivial details upon which most of his paintings are based...
a vague feeling that has bothered most of us at some point, namely alienation.
There is more going on in our daily reality than can be seen at first glance,
though we are unable to put a finger on it...
Dondeyne’s paintings offer us a way to give definition to that vague feeling:
by looking through reality. But looking through things takes effort. And practice.
And distance. And patience. And guts. As it happens, painting also has all these
qualities. The reality that Luc Dondeyne shows us can only be painted.
Luc Dondeyne staat met beide voeten stevig in de dagdagelijkse realiteit,
en dat zie je ook aan zijn schilderkunst: ze lijkt onmiddellijk herkenbaar. Maar
schijn bedriegt, want aan de kleine trivialiteit, waaruit de meeste van
zijn schilderijen vertrekken, lijkt altijd wel iets mis te zijn… Een
onbestemd gevoel waar de meeste van ons wel eens last van hebben, namelijk
vervreemding. Er is méér aan de hand in de dagdagelijkse
werkelijkheid dan dat er op het eerste zicht te zien is, hoewel we er
…
Dondeyne’s schilderijen bieden een mogelijkheid om
dat wèl te doen: doorkijken.
Maar doorkijken vergt inspanning. En oefening. En afstand. En geduld.
En lef.
Toevallig allemaal eigenschappen die de schilderkunst zèlf
ook bezit.
De realiteit die Luc Dondeyne ons toont, kan dan ook enkel en alleen
maar geschilderd worden.