zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478
all drawings measure 29,7 x 21 cm or 21 x 29,7 cm, pen and watercolour on drawing paper, € 180
Click here to open pdf with larger selection of drawings
Click here to open the Transit shop
To confuse and rattle with habits in everyday society: Bram Van Meervelde (°1991, Antwerp) fits into a Belgian tradition that goes back to Magritte. A recent exhibition of curator Katerina Gregos in Athens included his painted plates and dishes (2014-2016) of discarded crockery, as antiquities. Last year he disrupted an Antwerp lawn with molehills and in a park is a football goal is closed with a brick wall, with a drawn goal painted upon. The title of his first solo in Transit gallery is "Op de keeper beschouwd". "Op de keeper" with two e's is a common mistake. Again a misunderstanding that is anything but a misunderstanding. The English word "keeper" means "goalkeeper" where the Dutch word 'keper' in the common expression means 'to examine something closely'. Van Meervelde gathers all sorts of things, he sketches, makes models and performs appropriate interventions. After a duo show in 2015 you can now see his latest developments in a solo exhibition.
[Christine Vuegen in Collect nr. 493, oktober 2019, p. 21: Aanstormend talent Bram Van Meervelde]
Aanstormend talent Bram Van Meervelde
Wat verwarren en met een prettige exactheid rammelen aan gewoontes in de alledaagse samenleving: ergens past Bram Van Meervelde (1991, Antwerpen) in een Belgische traditie, die teruggaat tot Magritte. Dit jaar toonde een expo van curator Katerina Gregos in Athene zijn beschilderde borden en schalen (2014-2016) van afgedankt servies, als oudheden. Vorig jaar verstoorde hij een Antwerps gazon met molshopen en in een park prijkt een dichtgemetselde voetbalgoal, een muur met een getekende goal. De werktitel van zijn eerste solo in galerie Transit is 'Op de keeper beschouwd'. 'Op de keper' met twee e's is een courante fout. Opnieuw een misverstand dat allesbehalve een misverstand is. Het Engelse woord 'keeper' betekent 'doelman' en 'bewaarder'. Van Meervelde verzamelt van alles, hij schetst, maakt maquettes en voert rake ingrepen uit. Na zijn duoshow in 2015 ziet u nu zijn jongste ontwikkelingen.
[Christine Vuegen in Collect nr. 493, oktober 2019, p. 21]
ARTIKEL VAN SAM STEVERLYNCK OP WEBSITE VAN HART, oktober 2019, KLIK HIER
Zonder titel, 2015, foto, 17 x 24 cm
Zonder titel, 2019, spraypaint on printed fabric, 230 x 150 cm
Design for Open Borders
Palmyra,2016, acryl en was op metalen schaal, 24 x 10,5 x 3 cm, private collection
Crossing, 2015, beewax and acrylic on metal plate, 33 x 25 x 5,5 cm
Freedom, 2014, beewax and acrylic on metal plate, 22 x 22 x 2 cm
Germanikou, 2014, beewax and acrylic on metal plate, 22 x 22 x 5 cm, private collection
L'Union, 2016, beewax and acrylic on ceramic plate, 22 x 22 x 2 cm, private collection
No Title, 2016, beewax and acrylic on metal plate, 23,5 x 23,5 x 5 cm
No Title [Soldier], 2016, beewax and acrylic on metal plate, 23 x 23 x 2 cm
Waterput in Stadspark Antwerpen
Dat is iets voor morgen, spade in pelouse, hout, metaal en beton
Als kind wou hij paleontoloog worden. Graven door eeuwige lagen op zoek naar hoe meer hoe beter haaientanden, met de kinderlijke (Of is het: filosofische?) verwondering over hoeveel haaien er dan wel niet moeten rondgezwommen hebben daar aan de oevers van de zo vertrouwde, haaienloze Schelde. Verwondering over en bewondering voor hoe je hier nu naar toen kan kijken. Hoe iets alledaags als de Schelde linea recta naar zo iets magisch leidt.
Eindeloos gelaagd en druipend van verhalen overtreft de realiteit elke fictie. De wereld is chaos en wel: prachtige chaos. Hoe haast ontroerend mooi en virtuoos is een overschilderde ruit niet waarvan de verf kraakt en afbladdert door jaren blootstelling aan de elementen? De innerlijke wereld, de intuïtie, de ideeën, gelezen informatie,… behoren ook tot deze chaos. Zo kan een documentaire over de genocide in Rwanda even later op een tinnen bord terecht komen.
Geen verouderde dualiteit, laat staan dichotomie, tussen cultuur en natuur, maar ook niet één mystiek universum. Niet één of twee realiteiten, maar meerdere in, onder, over, achter (en nog wat preposities) elkaar. U raadt het al: als haaientanden in de Scheldeklei waarnaast het hoofd van een plastic popje steekt dat ooit door een zeemanskind overboord werd gegooid bij het begin van de puberteit. Deze radicale pluraliteit weerspiegelt zich ook in de gebruikte technieken: schilderingen, tekeningen, smeedwerk, foto’s, tinnen borden, sculpturen, ….
Niet verwonderlijk dat installaties bom vol individueel werk een vertrouwde, vanzelfsprekende presentatievorm is voor Bram Van Meervelde. Daarom dat een analyse van Brams representaties de kijker - voor velen: paradoxaal genoeg - steeds verder weg brengt van de ontologie van z’n werk.
Ook geen opsplitsing (dus) tussen serieus en speels. Humor is serieus en zaken waar serieus/gewichtig over gedaan wordt, zijn vaak heel grappig. Of de politiecamera’s op straat soms een microfoon nodig hebben?
Verwarring schept duidelijkheid. Humor verlicht (meer lumen en minder gewicht). De intuïtie is een uitstekend kompas als je wandelt met vertrouwen in het toeval dat niet bestaat, maar zonder dat je de niet-toevalligheden moet en/of kan verklaren. [Jasper De Rycker, mei 2015]
Aan Alles Komt Een Einde, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection
It’s Hot, I Am Raining, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection
Per Ongeluk, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection
Tak Tak Tak Tak ...g, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection
Palm Tree Disease, 23 x 23 x 3 cm, 2014, acryl en was op keramiek bord, private collection