zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478
|
Lezing Allart Lakke |
Over Allart Lakke |
2019 De Dilettant @ galerie Transit
De Dilettant | Allart Lakke
Een onderwerp dat mij interesseert beleef ik intensief, langdurig en obsessief. Het is geen fascinatie maar bezetenheid tot ik me verveel, of het onderwerp opdroogt of door een ander onderwerp dat zich aandringt vervangen wordt. Veel unica zijn af, maar in een groep werken ontbreekt daardoor allerlei. Er ontbreekt eigenlijk van alles. Zoals alles wezenlijk onaf is. Grote werken die ik bewonder in of door hun onafheid zijn de Hellepoort van Rodin, het Grote Glas van Duchamp en de Victory Boogie Woogie van Mondriaan. Deze werken zijn onaf, maar tegelijk compleet in hun visioen. Zoals Pallas Athena.
De Dilettant. Iemand die een kunst of wetenschap beoefent, niet als vakman met grondige kennis van zaken maar uit liefhebberij. Vaak met negatieve connotatie en dan synoniem met: beginneling, amateur.
Allart Lakke Leiden, december 2018
Publicatie uitgegeven ter gelegenheid van de solo-expositie 'De Dilettant' van Allart Lakke in galerie Transit, Mechelen, 2019 Prijs: 20 €, verzendingskost inbegrepen.
Blogartikel van Fleur Vandenberg Mechelen blogt schrijft over 30 jaar Transit
TellusSchepper van een mythisch landschap De Nederlandse kunstenaar Allart Lakke (°1961, Zeist) toont met zijn zevende solotentoonstelling in Transit een bondige samenvatting van 22 jaar werk en brengt daarmee een andere wereld in kaart.
Allart Lakke verdiept zich in de mythologieBij Transit in Mechelen exposeert de eigenzinnige Nederlander Allart Lakke. |
° Zeist, 1961
was educated to be a sculptor at the Akademie Sint Lukas in Brussels, and
afterwards at the École Nationale Supérieure d’Architecture
et des Arts Visuels (EN-SAAV), also in Brussels. In 1990 he returned
to Holland and established himself in Leiden. There he met Onno S.
with whom he worked intensively between 1993 and 1999.
Allart Lakke’s work could be perceived as an attempt to imagine the
grammar of the imagination. In all his work Lakke demonstrates the urge
to read between the lines, or when it comes to images, ‘the images
between the images’. What it is that unites the images that mankind
has come up with since pre-historical times? The looking for and making
visible of an invisible syntaxes, an invisible skeleton around which the
skin of existing images conforms itself, that is what directs Allart Lakke’s
work. The consequence is that his work often really looks like a skeleton:
elementary, sober, but always clear and therefore esthetical.
A first step in the detection of invisible syntactical elements of the
image were the so-called ‘portables’, which Lakke created during
the first years of his career: polyester casts of objects that surround
a void. The casts made out of the leftover shape of the casted object,
a tangible shape. By supplying these sculptures with handles they become
literally manageable, ‘Portable’. After the portables came
the ‘Insupportables’: various stencils were provided with wheels
or with hinges, so that it made the normal functioning of these objects
impossible. These object were, as it were, ‘terminated’. By
terminating its original function Lakke transfers them into ritual objects
that can be moved endlessly as if they were Tibetan prayer wheels. And
so the next syntactical principle shows itself, namely a transformation
that causes the spectator to go from one state of mind into another. Lakke
calls this transformation the ‘Double Door’. The many hinges
used in the ‘Insupportables’
represent this ‘Double Door’, in which the image is like the
hinge between two different states of mind.
Since 1986 Lakke develops, besides his sculptures, a range of drawings
consisting of an almost immense series of pictogram carefully sought together.
They derived from the present and the past, from far away countries and
from close by. The pictographic system unifies most of the picture languages
of all over de world: from Indian rock paintings to the logos of modern
multi-nationals. The pictograms are composed in such a way that, if they
were characters, they would be written within one drawing. This system
makes it possible to compare and analyse various wide spread cultures,
and thus to come closer to ‘images within images’.
Performance is another syntactic element that was research thoroughly by
Allart Lakke. Beauty – within the art, but also outsider of it – is,
according to Allart Lakke, a result of careful and controlled action. One
can only generate beauty if every action is done with the greatest precision.
Carelessness in acting expresses itself immediately into the matter. Realizing
this Allart Lakke’s work is a call for purity. Add to this that he
does not shun Spartan punishment.
Allart Lakke - Lezing 'Innerlijke Grammatica' - Transit, Mechelen, november 2002 |
A. Inleiding / Introductie |
Hartelijk dank voor uw aanwezigheid. |
In mijn werk bestaat de
afbeelding uit vorm, lijn en kleur. De eenvoud zelve. De boodschap
valt schijnbaar samen met de inhoud, het is zichzelf. Mijn werk
is als woorden met een hoofdletter. Een Huis (dia-De Burger), een
Vuur (dia-Rottend Hart), een Hand (dia-De Duivel) enz., opgeroepen
alsof het teken voor het eerst wordt gezien. Niet in de zin van ‘nieuw’,
maar fris en helder. Schoon. |
B. 1. Materiaal |
Ik heb eindeloos lang gewerkt
aan het idioom / de woordenschat van tekens. (dia-Gifwasem). Ik
zeg dit niet vanwege de tijd en het zweet die een dergelijke inspanning
van jaren kostten. Het wil iets zeggen over de zorgvuldigheid en
de kracht die in het werk is gegaan. Het is daardoor niet vrijblijvend.
Het is een langdurig proces van herhaling en herwerking geweest
(dia-De vervalste Shamaan) om het niveau van de tekens dusdanig
te krijgen opdat deze zich op het huidige formaat kunnen manifesteren. |
2. Methode |
Mijn werk is niet schandalig.
Het zal op een andere wijze moeten overtuigen. Wat neemt u eigenlijk waar? |
En het functioneren van
uw hersens, de rede en vermeende schoonheid worden als middel gebruikt. |
C. Resultaten / Uitwerking |
Het teken bevind zich in
de abstracte werkelijkheid. Zonder vóór-kennis is
de afbeelding leeg. Het referentiekader bepaald de betekenis blijkbaar.
(dia-Ash) |
Ik gebruik een aantal filters
die de waarneming beinvloeden. |
B. Door de lijnstukken van
ieder teken tot een 'eigen' massa te vergroten wordt een tussenruimte
zichtbaar. (dia-Kokopilau inzoom links gevolgd door Kokopilau inzoom
rechts) Die 'tussenruimte', namelijk de lijnen zelf zijn ook weer
kleurvlakken geworden. Het teken is opgeblazen in volume. (dia-Innerlijke
Grammatica) Die ontstane ruimte is vreemd. Overbodig. Nutteloos.
Maar het geeft de tekens een afgezonderd, autistisch karakter,
het isoleert ze. Het vergroot hun identiteit en kracht als 'los'
Teken met een hoofdletter. Hun bestaan wordt erdoor verantwoord
en vanzelfsprekend. |
D. Conclusie / Kernwoorden. Samenvatting. |
Door de gevolgde techniek namelijk: de versimpeling, helderheid, strakke en verdikte lijnen, primair kleurgebruik onstaat zuivering. Door die eenvoud van lijn en kleur wordt het teken dwingend van karakter. (dia-Het land der Blinden ). De methode van visuele en inhoudelijke ontregeling veroorzaakt een onverhoedse, onderhuidse overdrachtelijkheid van het teken. Het gaat zichzelf manifesteren als een vanzelfsprekendheid èn als een vraagstuk. Die onoplosbaarheid geeft het teken icoon-achtige status. De innerlijke grammatica van de tekens wordt versterkt door de technische uitvoering. Die innerlijke grammatica is het skelet van lijnen, waarop de kleur het vlees is. (dia-Innerlijke Grammatica) |
Het is de weg van de loutering. Door uiteindelijk
het teken als een vanzelfsprekend vraagstuk te presenteren is het
mogelijk 'een plek vrij van waarden oftewel een waardeloze plek'
geworden (dia-Kokopilau zaaiend) Rest mij nog Bert de Leenheer
en Dirk Vanhecke te danken voor hun jarenlange ondersteuning
en ontoombare inzet om mijn werk onder uw aandacht te brengen.
En ook weer deze middag mogelijk te maken. Allart Lakke, november 2002. |
Over Allart Lakke |
° Zeist, 1961 Hij volgde zijn opleiding tot beeldhouwer aan de Akademie Sint Lukas te Brussel, en vervolgens aan de École Nationale Supérieure d'Architectue et des Arts Visuels (EN-SAAV), eveneens te Brussel. In 1990 keerde hij terug naar Nederland en vestigde zich in de stad Leiden. Daar ontmoette hij Onno S. met wie hij van 1993 tot 1999 een intensieve samenwerking is aangegaan. Het werk van Allart Lakke
zou men kunnen zien als een poging om de grammatica van de verbeelding
te verbeelden. Lakke manifesteert in al zijn werk een aandrang
om te zoeken tussen de regels ofwel, als het om beelden gaat, naar
'de beelden tussen de beelden'. Wat verbindt de beelden, die de
mensheid sinds de prehistorie heeft voortgebracht met elkaar? Het
zoeken naar en zichtbaar maken van een onzichtbare syntaxis, een
onzichtbaar skelet waaromheen het vlees van de bestaande beelden
zich voegt, is wat richting geeft aan al het werk van Allart Lakke.
De consequentie daarvan is, dat zijn werk ook vaak daadwerkelijk
oogt als een skelet: elementair, sober, maar altijd helder - en
daardoor esthetisch. Na de 'portables' volgden de zogenaaamde 'insupportables': diverse gebruiksvoorwerpen, door Lakke. voorzien van zwenkwielen of scharnieren, die de gangbare functie van deze voorwerpen onmogelijk maken, en het object als het ware 'beëindigen'. Door het object in zijn oorspronkelijke functie te beëindigen transformeert Lakke. ze tot rituele voorwerpen, die eindeloos bewogen kunnen worden, als waren het gebedsmolens. Waarmee het volgende syntactische principe in zicht komt, namelijk dat van de transformatie die een beeld veroorzaakt bij de toeschouwer van de ene gemoedstoestand in de andere.Deze transformatie noemt Lakke. 'De Dubbele Deur'. De talrijke scharnieren, toegepast in de 'Insupportables', verbeelden die 'Dubbele Deur', waarbij het beeld is opgevat als een scharnierpunt tussen twee gemoedstoestanden. Vanaf 1986 ontwikkelt Lakke. naast zijn plastische werk een tekensysteem, bestaande uit een schier onafzienbare reeks zorgvuldig bijeengebrachte pictogrammen. Ze zijn afkomstig uit heden en verleden, uit verre landen en van dichtbij. Het pictografisch systeem unificeert de meest uiteengelegen beeldtalen: van indiaanse rotstekeningen tot de logo's van moderne multinationals. De pictogrammen zijn zodanig gestileerd, dat ze, als waren het lettertekens, binnen één tekening kunnen worden genoteerd. Het systeem maakt het mogelijk om voorstellingen uit zeer uiteenlopende culturen met elkaar te vergelijken en te analyseren - en aldus dichter bij de 'beelden tussen de beelden' te komen. Het verrichten van handelingen
is een ander syntactisch element dat door Lakke uitvoerig is onderzocht.
Schoonheid - in de kunst, maar ook daarbuiten - is volgens Allart
Lakke een gevolg van zorgvuldig en beheerst handelen. Men kan slechts
schoonheid genereren indien men iedere handeling die men verricht,
zo precies mogelijk uitvoert. Onzorgvuldigheid in het handelen
drukt zich ogenblikkelijk uit in de materie. Het werk van Allart
Lakke wordt door dit besef een appèl tot zuiver handelen.
Daarbij schuwt hij een spartaanse tucht niet. |